Min biografi

 

 

Min interesse for folk, blues og gospel blev vakt i min barndom i Chicago. Min mor var klassisk uddannet fagottist med en stor kærlighed til alverdens folkemusik. I 1950erne opstod en fornyet interesse for folkemusik. Som en del denne bølge åbnede min mor og stedfar The Purple Door – et lille musiksted tre gange om ugen i min stedfars foto atelier. Senere fulgte The Green Door, et større koncertlokale, hvor mange af tidens større folknavne optrådte: bl.a. Judy Collins, Odetta og Stanley Bros. I dette miljø var det nærmest umuligt at undgå at blive fanget af musikken.

Min tidlige karriere

Min tidlige karriere

Da vi flyttede til Danmark i begyndelsen af 60’erne, åbnede min mor og stedfar en københavnsk udgave af Purple Door. Denne gang i et cafeteria på Højbro Plads. Fire aftner om ugen blev lokalet omdannet til en musikklub ved hjælp af kæmpestore fotos af musikere, sorte gardiner og duge og en flytbar skillevæg. Jeg begyndte at spille guitar, og jeg hang i musikerlokalet (cafeteriets køkken) og lyttede og fik råd af de forskellige musikere som spillede.

Min første seriøse musikalske samarbejde var med amerikaneren Bill Hazen, med hvem jeg dannede bandet Side Show. Mange gode musikere passerede på forholdsvis kort tid gennem dette orkester: bl.a. Jens Rugsted, Michael og Thomas Puggaard Møller, Ken Gudmand, Kevin Brown, Torben Weeberg, Michael Friis og Nils Tuxen.

Musikorkesteret

Musikorkesteret

I anden halvdel af 70erne mødte jeg mundharpespilleren Jørgen Lang. Vi havde dannet duo i et par år, da vi mødte violinisten Martin Andersen. Vi spillede mange jobs som trio og som kvartet med bassisten Michael Friis. Omkring 1980 overtog Hugo Rasmussen bassen og vi fik navnet Musikorkestret. De næste fem år var Musikorkestret muligvis det travleste orkester i landet med ca. 250 årlige koncerter. Orkestrets enorme popularitet på live scenen bragte os rundt i Skandinavien og overalt i Danmark fra de største festivalscener til de mindste musikforeninger. De mange koncerter var også meget lange og fyldt med lange kollektive improvisationer. Vi sparede hverken os selv eller publikum. En koncert kunne sagtens bestå af et første sæt på halvanden time og et andet sæt på to – tre timer. Det sled på os.

Efter Musikorkestrets opløsning i 1985 begyndte et ti-­‐årigt samarbejde med saxofonisten Steen Vig. Vi spillede hovedsageligt duo koncerter. Vores blanding af min folk og ragtime baggrund parret med Steens power jazz var skelsættende for mig. I begyndelsen havde publikum lidt svært ved at forholde sig til den musikalske kombination og den usædvanlige instrumentsammensætning af tenor-­‐ og sopran saxofon og guitar. Men vi fik heldigvis overbevist et stort og efterhånden begejstret publikum. Steens pludselige død i 1995 var et stort tab for mig.

Nu: Solist og medspiller

Solist og medspiller

Siden har jeg været solist og haft den store glæde at spille en hel masse med mange fantastiske musikere: bl.a. guitaristen Aske Jacoby, multiinstrumentalisten Gustaf Ljunggren, bluesmusikerne Troels Jensen, Svante Sjöblom og Peter Nande, violinisten Kristian Jørgensen og harmonikaspilleren Thor Backhausen, saxofonisten Jakob Dinesen og de seneste par år med min søn Peter (og ind i mellem med hans trio Twang). Musikorkestret har spillet sammen igen de sidste ti år (nu desværre uden Hugo), og i 25 år har fløjtenisten Charlotte Halberg og jeg skrevet og optrådt med adskillige børnemusikfortællinger.